Ako si udržať istoty v tejto neistej dobe?

Panika, strach a pocit bezmocnosti… To sú emócie, z ktorých sa stali naši verní spoločníci. Začalo to pandémiou koronavírusu, ktorú vystriedali obavy prameniace z vojnového konfliktu na Ukrajine. K tomu energetická kríza, neustále zdražovanie, pracovná neistota, strach z budúcnosti. Ľuďom sa hlavou preháňa množstvo myšlienok a ich pochybnosti a bezmocnosť umocňujú aj každodenné správy z médií. Pritom dlhodobé pôsobenie negatívnych vplyvov a stresu našej psychike rozhodne neprospievajú.

Vedeli ste, že dokonca existuje tabuľka hodnôt stresu? Tú vytvorili psychológovia Holmes a Rahe a zahŕňa celú škálu stresových situácií. Jednotlivým položkám sú prisúdené číselné hodnoty. Pokiaľ si teda vyberiete situácie, ktoré aktuálne ovplyvňujú váš život, zistíte, do akej stresovej skupiny patríte. Varovných je už 150 bodov.


Čo môžete pre svoju psychiku urobiť sami? 


  1. Filtrujte negatívne správy

Negatívne „novinky“ sa na nás valia zo všetkých strán. V záujme zachovania duševnej pohody sa im snažte čo najviac vyhýbať. Aspoň raz za čas si doprajte informačný detox a zamerajte svoju pozornosť na odľahčený a vtipný obsah. Zahrňte do svojho týždňa aspoň 1x deň offline a venujte sa nejakej aktivite, ktorá vám zdvihne náladu.

  1. Doprajte si dostatok spánku

Spánok by mal byť nielen dostatočne dlhý (6-8 hodín), ale aj výdatný a kvalitný. Mali by ste sa prebudiť do nového dňa plní energie. Preto je dôležité dodržiavať zásady spánkovej hygieny. Spálňa by mala byť zariadená v pokojných, harmonických farbách. Pred spaním miestnosť dôkladne vyvetrajte, pokiaľ vás rušia pouličné lampy, kúpte si žalúzie alebo závesy. Dôležité je odstrániť všetky rušivé vplyvy - televízor, mobil, ostré osvetlenie. Pred spaním sa vyhnite konzumácii alkoholických alebo kofeínových nápojov a radšej siahnite napr. po medovkovom čaji. 

  1. Myslite na zdravú životosprávu a pravidelný pohyb

Nie nadarmo sa hovorí, že v zdravom tele je zdravý duch. Pokiaľ sa budete neustále napchávať fastfoodmi, rozhodne vám to neprospeje. Rovnako zmrzlina, čokoláda alebo nadbytok cukru majú len krátkodobý efekt. Lepšie urobíte, ak sa budete snažiť dodržiavať zdravý a vyvážený jedálniček a namiesto vysedávania pri televízii si doprajete pravidelné prechádzky na čerstvom vzduchu.

  1. Skúste rôzne formy relaxácie

Joga, mindfulness, meditácie, relaxačné masáže/dýchanie, alebo len počúvanie obľúbenej hudby… Každý z nás má svoje obľúbené činnosti, ktoré ho dokážu vytrhnúť zo zlej nálady. A pokiaľ neviete, čo by pre vás mohlo byť to pravé orechové, popátrajte na internete po rôznych motivačných a relaxačných videách.

  1. Udržiavajte kontakt s rodinou a priateľmi

Nie je nič deprimujúcejšie ako samota. Preto zahrňte do svojho týždňa návštevy u rodiny, zájdite si s priateľmi na pohárik, do divadla, do kina, alebo len tak poseďte pri šálke kávy/čaji. Nie je dôležité, kde budete, ale akými ľuďmi sa obklopíte. Snažte sa však vyhýbať v konverzácii témam, ktoré sa týkajú súčasného diania. Takéto diskusie vášmu psychickému rozpoloženiu neprospejú. Radšej si zaspomínajte na veselé historky, naplánujte spoločný výlet a pod.

Keď už na to nestačíte sami


Sú momenty, kedy sa ocitnete v situácii, s ktorou si neviete sami poradiť. Nemusíte na to byť sami, ale môžete sa porozprávať s odborníkom – psychológom. Pokiaľ nechcete nikam cestovať, máte možnosť online konzultácií v poradni MOJRA.sk, kde konzultácie prebiehajú formou videohovoru cez Skype, WhatsApp, Viber a ďalšie aplikácie, telefonicky alebo emailom. Výhodou online terapie v poradni Mojra je aj to, že konzultáciu môžete mať reálne do hodiny od jej objednania. Nečíhajú na vás tak žiadne zdĺhavé čakacie lehoty. K dispozícii máte 60 skúsených psychológov, a to ako v ranných, popoludňajších, tak aj vo večerných hodinách - cez týždeň, cez víkend aj počas sviatkov. Aktuálne ponúkame konzultácie v týchto jazykoch: čeština, slovenčina, poľština, angličtina, nemčina, ukrajinčina, ruština, maďarčina, srbčina, taliančina a španielčina.


Či už riešite náhle, alebo dlhodobé krízy, problémy v manželstve, vyhorenie, stres, strach a čokoľvek ďalšie, neodkladajte riešenie na neskôr. Využite svoje benefitné body pre dobrú vec – svoje duševné zdravie. S kódom skbenefitplus teraz získate zľavu na konzultácie vo výške 12 %. Sleva platí do 30.6.2022